Domeniile de activitate ale A.N.R.S.P.S.


 

Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale îndeplineşte atribuţii în următoarele domenii:


Atribuții din domeniul rezervelor de stat

1. elaborează şi prezintă spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, prin Secretariatul General al Guvernului, Strategia rezervelor de stat, ca element component al domeniului ordinii, siguranţei publice şi securităţii naţionale;

2. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare, prin Secretariatul General al Guvernului, Nomenclatorul produselor rezervă de stat, nivelurile maxime, stocurile intangibile şi termenele orientative de păstrare;

3. stabileşte şi propune Guvernului, prin Secretariatul General al Guvernului, produsele şi nivelurile acestora la care se constituie stocuri intangibile destinate producţiei de tehnică militară şi nevoilor de apărare în caz de război, corelate cu rezervele proprii ale armatei şi rezervele de mobilizare;

4. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare, prin Secretariatul General al Guvernului, programe anuale pentru constituirea, reîntregirea sau preschimbarea sortimentală a stocurilor rezerve de stat de produse şi materii prime cu finanţare în condiţiile legii;

5. elaborează norme metodologice, proceduri şi instrucţiuni privind activitatea de administrare a rezervelor de stat, aprobate prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale;

6. administrează stocurile de produse rezerve de stat, stocurile intangibile, cele de conjunctură, de urgenţă şi cele devenite disponibile;

7. colaborează cu Comisia pentru coordonarea, constituirea, menţinerea, controlul şi supravegherea stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere, înfiinţată la nivelul Ministerului Economiei;

8. efectuează inventarierea lunară a stocurilor minime de siguranţă pentru produse petroliere constituite de Administraţia Naţională şi raportează situaţia inventarierii acestor stocuri la Comisia pentru coordonarea, constituirea, menţinerea, controlul şi supravegherea stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere, înfiinţată la nivelul Ministerului Economiei;

9. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare, prin Secretariatul General al Guvernului, proiectul de hotărâre a Guvernului pentru achiziţionarea stocurilor de conjunctură din producţia internă sau din import, în scopul valorificării ulterioare, în condiţii avantajoase, în ţară sau la export;

10. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare, prin Secretariatul General al Guvernului, proiectul de hotărâre a Guvernului pentru achiziţionarea stocurilor de urgenţă, finanţarea putând fi asigurată şi din credite externe angajate de Guvern, în condiţiile legii;

11. elaborează şi aprobă programele anuale de împrospătare şi valorificare a produselor din stoc, pe baza situaţiilor calitative primite de la unităţile teritoriale subordonate şi în funcţie de dispunerea produselor pe unităţii teritoriale;

12. întocmeşte filele de program privind acumularea, împrospătarea şi valorificarea produselor pe care le transmite unităţilor teritoriale;

13. elaborează programul de analize de laborator ce urmează a fi efectuate în vederea urmăririi evoluţiei stării calitative a produselor pe timpul păstrării;

14. asigură îndeplinirea programelor anuale de constituire şi reîntregire a produselor în vederea realizării stocurilor până la nivelurile maxime aprobate prin nomenclator;

15. desfăşoară activităţi comerciale în vederea realizării acumulării, preschimbării sortimentale, împrospătării şi valorificării produselor în/din stocurile rezervelor de stat, închirieri/concesionări de active fixe din unităţile teritoriale subordonate;

16. fundamentează preţul, termenul de livrare, condiţiile de livrare şi de plată pentru produsele scoase la împrospătare sau valorificare, în funcţie de natura şi vechimea produsului, de riscul menţinerii în stoc, de uzura morală, de conjunctura economică, precum şi de alţi factori ce pot determina urgenţa împrospătării sau valorificării, după caz, potrivit legislaţiei specifice; nota de fundamentare se întocmeşte şi pentru produsele scoase sub formă de împrumut;

17. negociază, pe baza fundamentării, pentru produsele scoase din rezerva de stat, în numele unităţilor teritoriale subordonate, preţul, condiţiile de scoatere şi/sau restituire, cuantumul şi modul de constituire a garanţiilor, cota de adaos a Administraţiei Naţionale, după caz;

18. în situaţiile în care împrospătarea unor produse nu se poate realiza la preţul pieţei datorită lipsei de cerere pe piaţă, uzurii morale, degradării calitative neimputabile unei persoane şi a căror păstrare peste limita termenului orientativ ar conduce la cheltuieli suplimentare sau pagube, scoaterea produselor din rezervele de stat se poate face la preţuri reduse faţă de cele practicate pe piaţă, potrivit legii, în limitele procentelor stabilite de Guvern, cu aprobarea primului-ministru sau, prin delegare, a preşedintelui Administraţiei Naţionale, atunci când reducerile nu depăşesc 25%;

19. negociază, în numele unităţilor teritoriale subordonate, tarifele de depozitare pentru produsele rezerve de stat păstrate la operatorii economici pe bază de contracte de depozit custodie şi/sau prestări servicii;

20. prezintă Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi primului-ministru, prin Secretariatul General al Guvernului, ori de câte ori este nevoie, starea rezervelor de stat;

21. stabileşte dispunerea în teritoriu a stocurilor de produse păstrate în custodie la operatorii economici cu care unităţile teritoriale încheie contracte de depozit, custodie şi prestări servicii, în funcţie de interesele strategice, zonele de risc natural, consumatorii sau producătorii potenţiali, posibilitatea asigurării împrospătării stocurilor de către depozitari, starea şi dotarea tehnică a depozitelor puse la dispoziţie, precum şi păstrarea temporară în spaţiile de depozitare ale operatorilor economici;

22. stabileşte şi aprobă dispunerea stocurilor pe unităţi teritoriale subordonate şi spaţiile de depozitare ale acestora;

23. stabileşte şi aprobă transferurile de stocuri de produse rezerve de stat între unităţile teritoriale subordonate, între acestea şi operatori economici depozitari, precum şi între operatori economici depozitari;

24. îndrumă activităţile de recepţie, depozitare, conservare şi de livrare a produselor din rezervele de stat păstrate în spaţiile de depozitare proprii sau ale operatorilor economici;

25. desfăşoară activităţi de îndrumare şi control în domeniul rezervelor de stat;

26. colaborează cu instituţii specializate pentru activitatea de cercetare ştiinţifică în vederea stabilirii condiţiilor optime de conservare şi păstrare îndelungată a produselor;

27. aprobă scăderea din gestiune a perisabilităţilor legale şi a cantităţilor de produse ce fac obiectul programului anual de analize;

28. avizează scăderea din evidenţele contabile a creanţelor nerecuperate ca urmare a închiderii procedurii de faliment, potrivit prevederilor legale, precum şi a pagubelor înregistrate la produsele rezerve de stat ca urmare a unor situaţii neprevăzute sau de forţă majoră, potrivit legii;

29. încasează de la unităţile teritoriale subordonate sumele provenite din operaţiunile de valorificare a produselor rezerve de stat sau din operaţiunile desfiinţate sau restrânse;

30. atribuie, în calitate de unitate de achiziţii centralizată, în numele şi pentru unităţile teritoriale subordonate, contracte de achiziţie publică pentru produsele rezervă de stat prevăzute în programele anuale, în condiţiile legii;

31. analizează şi avizează, din punctul de vedere al existenţei stocurilor, solicitările ministerelor privind acordarea unor împrumuturi cu produse rezervă de stat, pe care le prezintă Guvernului, spre aprobare, prin Secretariatul General al Guvernului;

32. intervine, în baza hotărârii Guvernului, direct sau în colaborare cu alte instituţii abilitate, pentru acordarea de ajutoare umanitare, interne sau externe, cu titlu gratuit;

33. asigură îndeplinirea angajamentelor asumate de România, ca stat membru al Uniunii Europene, în domeniul stocurilor minime de siguranţă pentru produse petroliere constituite de Administraţia Naţională;

34. îndeplineşte sarcinile stabilite prin planul de mobilizare şi planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare;

35. asigură constituirea şi administrarea stocurilor intangibile.

Atribuții din problemelor speciale

1. elaborează strategia privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare şi asigură implementarea acesteia;

2. îndeplineşte atribuţiile ce îi revin Guvernului în domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;

3. organizează, coordonează şi controlează activitatea ministerelor şi a celorlalte autorităţi ale administraţiei publice, instituţiilor şi operatorilor economici privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;

4. elaborează, pe baza cererilor instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice şi a propunerilor autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor şi operatorilor economici, proiectele planului de mobilizare a economiei naţionale pentru apărare, planului de pregătire a economiei naţionale pentru apărare şi programului cuprinzând obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare, pe care le supune aprobării conform legii;

5. iniţiază, elaborează şi promovează sau avizează, după caz, proiecte de acte normative privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, industria de apărare, rechiziţiile de bunuri şi prestările de servicii în interes public, protecţia civilă sau cele care au implicaţii asupra acestor domenii;

6. organizează, coordonează şi administrează măsurile şi acţiunile referitoare la sistemul de priorităţi şi alocare a resurselor pentru apărare şi exercită controlul asupra îndeplinirii acestora;

7. analizează şi avizează, din punctul de vedere al sarcinilor la mobilizare, propunerile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi ale celorlalte instituţii referitoare la elaborarea proiectului bugetului de stat pentru război;

8. administrează rezervele de mobilizare;

9. cuprinde în planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare măsuri de păstrare a capacităţilor de apărare identificate de ministerele de resort şi ţine evidenţa acestor capacităţi;

10. transmite autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, instituţiilor şi operatorilor economici, după caz, sarcinile rezultate din planul de mobilizare a economiei naţionale, din planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare, din programul cuprinzând obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare şi din precizările metodologice referitoare la măsurile ce urmează a fi întreprinse în vederea îndeplinirii acestora;

11. cuprinde în bugetul propriu fondurile necesare pentru îndeplinirea măsurilor stabilite prin planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare;

12. solicită, în condiţiile legii, date şi informaţii privind potenţialul economic şi uman al autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor publice şi operatorilor economici;

13. îndeplineşte atribuţiile autorităţii de specialitate, stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 44/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

14. aprobă inventarul capacităţilor de producţie pentru apărare, precum şi actualizarea acestuia;

15. coordonează asigurarea resurselor materiale necesare susţinerii efortului de apărare prin planul de mobilizare a economiei naţionale;

16. asigură activitatea de secretariat pentru Comisia centrală de rechiziţii, la nivel naţional, şi pentru comisiile mixte de rechiziţii, în unităţile administrativ-teritoriale, conform prevederilor legale;

17. controlează, împreună cu instituţiile publice beneficiare, evidenţa, întreţinerea şi starea tehnică a bunurilor supuse rechiziţiei şi verifică exactitatea datelor comunicate de instituţii şi operatorii economici;

18. elaborează, împreună cu Ministerul Apărării Naţionale, instrucţiunile privind întocmirea şi actualizarea monografiilor economico-militare ale unităţilor administrativ-teritoriale;

19. avizează solicitările privind concesionarea bunurilor şi serviciilor, potrivit legii;

20. organizează, coordonează şi controlează la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale activităţile privind consumul raţionalizat al populaţiei în situaţii de mobilizare şi război;

21. întocmeşte, coordonează, analizează şi avizează documentele de mobilizare la locul de muncă, pe unităţi administrativ-teritoriale, în vederea aprobării acestora, potrivit legii;

22. îndrumă şi controlează activitatea comisiilor pentru probleme de apărare, constituite în cadrul autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor publice şi operatorilor economici cărora le revin sarcini în domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;

23. coordonează în unităţile administrativ-teritoriale, prin structurile teritoriale pentru probleme speciale, modul de întocmire a lucrărilor privind asigurarea cererilor unităţilor militare pe timpul mobilizării, existentul şi starea calitativă a bunurilor prevăzute a fi asigurate;

24. analizează, la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă, precum şi pentru înlăturarea urmărilor unor dezastre, cererile de întrebuinţare a unor rezerve materiale, umane şi financiare prevăzute a fi utilizate în caz de mobilizare sau război şi face propuneri, potrivit legii;

25. verifică, împreună cu Ministerul Apărării Naţionale sau separat, prin exerciţii şi antrenamente de mobilizare, stadiul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, conform planului aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării;

26. asigură, pe plan intern managementul tuturor activităţilor pentru implementarea prevederilor, documentelor internaţionale pe linia controlului armamentelor, creşterii încrederii şi securităţii, la care ţara noastră este parte;

27. planifică sau/şi coordonează pregătirea centralizată a personalului destinat executării activităţilor specifice de verificare a armamentelor conform actelor internaţionale în domeniu, organizate în ţară sau străinătate.

Alte atribuții prevăzute de lege

1. elaborează şi avizează, după caz, proiecte de acte normative în domeniul său de activitate, pe care le înaintează S.G.G;

2. elaborează, după caz, instrucţiuni, regulamente, nomenclatoare şi norme metodologice în domeniile sale de activitate, pe care le supune aprobării, potrivit legii;

3. participă, în calitate de membru, la activităţile desfăşurate de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă pentru asigurarea funcţiilor de sprijin privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă ce îi revin conform prevederilor legale;

4. organizează cursuri de instruire, activităţi de formare profesională şi convocări periodice pe domenii de activitate cu conducerile şi personalul de specialitate din unităţile teritoriale subordonate, scop în care poate colabora cu universităţi tehnice, economice şi centre de perfecţionare;

5. elaborează şi asigură executarea programului de finanţare a unităţilor teritoriale în corelare cu programele aprobate;

6. organizează activitatea de audit public intern şi control financiar preventiv intern, potrivit legii;

7. acordă unităţilor teritoriale asistenţă tehnică în domeniul activităţilor de logistică şi mentenanţă, pază, prevenire şi stingerea incendiilor, securitatea în muncă şi protecţia mediului;

8. elaborează şi aprobă programele de investiţii şi programele de reparaţii ale activelor fixe corporale din patrimoniul Administraţiei Naţionale;

9. desfăşoară activităţi de transparenţă decizională, informare publică şi de relaţii cu presa;

10. organizează inventarierea elementelor de activ şi pasiv din patrimoniul unităţilor teritoriale, precum şi pentru bunurile şi valorile deţinute de Administraţia Naţională cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice sau fizice în vederea întocmirii situaţiilor financiare pentru exerciţiul bugetar anual, ale reglementărilor contabile aplicabile, precum şi normelor în vigoare privind inventarierea;

11. îndrumă metodologic activităţile din domeniile contabilitate, resurse umane, salarizare, juridic şi contencios din unităţile teritoriale subordonate;

12. constată contravenţiile şi aplică sancţiunile, prin reprezentanţii împuterniciţi potrivit legii;

13. îndrumă, coordonează şi controlează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate în unităţile teritoriale şi structurile teritoriale pentru probleme speciale, în condiţiile legii;

14. monitorizează şi controlează aplicarea prevederilor legale privind funcţiile publice şi contractuale, perfecţionarea profesională, salarizarea, precum şi aplicarea măsurilor privind respectarea egalităţii de şanse şi tratament în domeniul relaţiilor de serviciu şi al raporturilor de muncă, din cadrul unităţilor teritoriale subordonate;

15. reprezintă S.G.G în raporturile cu persoanele juridice şi fizice, române şi străine, în domeniul său de competenţă;

16. colaborează cu ministerele şi cu alte autorităţi publice pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin;

17. colaborează cu instituţii şi organisme similare din străinătate în domeniul său de activitate;

18. editează buletine informative şi alte publicaţii de specialitate;

19. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.